Het verschil willen maken

Hart van de zorg

Drie kanjers vertellen  

Jorinde, Kelly en Sharon, drie sterke dames die dagelijks zorgen, verzorgen en met de handen aan het bed staan. Als verpleegkundige in het ziekenhuis of verzorgende in een verpleeghuis. Een taak die 24/7 doorgaat en niet voor iedereen is weggelegd. Dat maakt de zorgmedewerker bijzonder. 

Dit doen zij vanuit passie en een zorghart. En ja, dat deden ze al voor Corona. Terwijl ook zij mogelijk voldoende uitdagingen hebben in het werk en het behouden van een goede balans. Het werkgeluk van de zorgmedewerker raakt mij.

Met dit artikel wil ik bijdragen aan het mooie werk dat zij doen. Om mensen, net zoals zij, te motiveren om te kiezen voor een baan in de zorg als daar je hart ligt in plaats van voor bijvoorbeeld een kantoorbaan. Zodat zij leuke collega’s hebben om samen plezierig het werk te doen. 

Ik dank ze hartelijk omdat ze in deze bizarre periode voor mij tijd hebben gemaakt om te vertellen waarom het werken in de zorg hen aanspreekt. Wat je tot een goede verpleegkundige of verzorgende maakt. Misschien spreekt het jou ook wel aan?

Van kinds af aan
Als kind wisten ze alledrie dat ze iets voor mensen wilden betekenen. Om voor een ander te zorgen of te helpen. Kelly: “ik heb nooit getwijfeld om iets ander te doen dan de zorg”. “Ik speelde altijd met poppen die ik verzorgde”, vertelt Jorinde. Ook Sharon wist op jonge leeftijd dat ze graag iets voor en met mensen wilde doen.

Verschilmakers
Het verschil maken voor de mens, dat is wat hen drijft. Om een ander speciaal en bijzonder te laten voelen. Hij mag er zijn zoals hij is. Deze zorgwerkers hebben ieder op “hun eigen wijze” aandacht voor de ander.

Sommige mensen zijn eenzaam en wachten niet alleen op hun steunkousen, maar ook op jouw gezicht en praatje. Met de cliënten bouw je een persoonlijke relatie op. Eentje die zich kenmerkt door tijd en aandacht. Jorinde vertelt dat ze, als ze het druk heeft, later terug komt om de mensen de tijd te geven die ze nodig hebben. “Ze kunnen naar je uitkijken”. Bij haar cliënten én haar collega’s staat ze bekend als een heus luisterend oor en is ze een voorbeeld, met name omdat ze rust uitstraalt en niet gehaast is.

Kelly’s doel is om nooit met de deurklink in de hand een gesprek af te ronden. Ze wil echt de tijd nemen en interesse tonen in de client. Ze nodigt mensen uit om zichzelf te zijn en neemt geen genoegen met een kort antwoord. Nee, hoe gaat het écht met je?
Ook voor de leerlingen maakt ze het verschil. Deze begeleidt ze met veel plezier. Haar collega’s zijn blij met haar omdat ze graag samenwerkt, kundig is en een helpende hand biedt
.

Genieten van de kleine dingen; om eens een gezichtscrème op te doen en de haren te wassen van een patiënt, terwijl het andere werk ook doorgaat. Om tijd te maken voor de mens achter de patiënt. Daarin maakt Sharon graag het verschil. Dat mensen je graag zien en naar jou en je adviezen luisteren.
Voor collega’s is ze een vraagbaak en deelt ze graag haar kennis. Ze is een voorbeeld vanwege haar gestructureerde werkwijze. En voor de leerlingen is ze graag een rolmodel.

Warm en voldaan
Wanneer hebben zij een succesvolle dag gehad en gaan ze met een goed gevoel naar huis? Als ze echt aandacht voor de cliënt hebben gehad, een gesprek hebben kunnen voeren en als mensen op tijd geholpen zijn. Als ze een hartelijk bedankje krijgen voor de fijne en goede zorgen. Of als de cliënt aangeeft, dat hij het leuk vindt om je morgen weer te zien. Het van betekenis zijn voor een ander geeft ze een warm en voldaan gevoel.
Wat verder opvalt is hun collegialiteit. Alledrie willen ze hun collega’s ondersteunen en ontlasten, en graag hun dienst netjes afronden en overdragen. De sfeer onderling omschrijven ze dan ook als goed en hecht. Je hebt elkaar nodig om bij de patiënt te bereiken wat je graag wilt bereiken. Ook nu in deze Corona-tijd doet het hen goed om te zien dat andere zorgcollega’s die nu geen of minder werk hebben, bijspringen in bijvoorbeeld de koffieronde of het klaarzetten van ontbijtjes.

Succesvol
Wat moet je in huis hebben om een goede verpleegkundige of verzorgende te zijn? Bij deze vraag trekken ze een blik open aan vaardigheden en eigenschappen. Wat niet alleen aantoont hoe divers en uitdagend het werk is, maar ook hoe graag ze anderen goed willen informeren over het werken in de zorg.

Luisteren, een ander aandacht geven, oog hebben voor de behoefte van een ander, hulpvaardig, gespreksvaardigheden, makkelijk contacten kunnen leggen, inlevingsvermogen, in staat zijn om te af te stemmen met diverse disciplines (bijv. fysio, diëtist en familie), een onderzoekende houding, verbanden kunnen leggen, samenwerkingsgericht, stressbestendig, flexibel, zelfstandig, betrouwbaar, besluitvaardig, actiegericht en bovenal, je kennis op peil hebben.

%

Deze zorgmedewerkers geven aandacht met een hoofdletter A

Koek en ei
Ondanks ze met plezier hun werk doen, is niet alles koek en ei, en hebben ook zij uitdagingen, persoonlijk of organisatorisch. Zij zullen geen nee zeggen tegen het skippen van een avond- en weekenddienst of van het achterwege laten van het papierwerk, wat soms het doel voorbij schiet. Ook zullen ze de drukte en -soms- het haastwerk niet missen. “Je wilt voor jezelf niet haasten en achter de feiten aanlopen, maar ook voor de patiënten wil je de zorg niet afraffelen”.
Balans hebben en houden is belangrijk. De bedoeling is om fit blijven en zorg te kúnnen blijven verlenen. Want er wordt ook een flexibele houding gevraagd. Niet alleen in het draaien van avond-, nacht- of weekenddiensten, maar ook in het samen opvangen van een dienst van een zieke collega. Vaak gaat dit probleemloos. Het wordt lastiger als het nagenoeg structureel om een groot aantal uur gaat, wat je bijvoorbeeld helaas bij de verpleeghuizen geregeld ziet. “Nee zeggen” ligt niet in hun hulpvaardige zorg-aard, maar is wel een belangrijk leerpunt om je balans te bewaken en in je kracht te blijven. Het aangeven van grenzen of zelf om hulp vragen gaat de een makkelijker af dan de ander.

Aandacht vragen
Mochten ze zelf aandacht vragen “in den lande”, dan zou het voor de zorg in zijn algemeen zijn. Meer tijd voor aandacht en handjes aan het bed. En het besef dat zorg complexer wordt, terwijl het aantal verpleegkundigen gelijk blijft. Daarbij worden ouderen gestimuleerd zo lang mogelijk thuis te wonen. Als er iets gebeurt, dan vindt niet alleen de medische zorg maar ook de verzorging in het ziekenhuis plaats, omdat er in de verpleeghuizen bezuinigd is. Kortom meer budget, meer collega’s en graag minder papierwerk.
Hopelijk komt, nu in deze Corona-tijd, hier meer aandacht voor. Voor de belangrijke en maatschappelijk bijdrage die de zorgmedewerkers leveren en het werkgeluk dat ze verdienen. Zij zorgen ervoor dat de zorg doorgaat en laten het werkplezier er niet onder lijden. Hun hart voor de zorg triggert kracht en passie.

 

Werk waar je blij van wordt
ben je nieuwsgierig of heb je vragen?

wil je meer weten?